Domino bawi i uczy, służy ćwiczeniu:
- koordynacji ruchowo - wzrokowej,
- rozwija logiczne myślenie,
- wzmacnia koncentrację uwagi,
- uczy dodawania i odejmowania.
Domino to także
doskonała zabawa i pomoc edukacyjna dla dzieci z zaburzeniami percepcji
wzrokowej i motorycznej, z dysfunkcją w procesach pamięci, uwagi, mowy i
myślenia.
Domino Edukacyjne to
zestaw 28 klocków, wykonanych z drewna olchowego o wymiarach 77 mm x
150 mm i grubości 18 mm, w solidnym drewnianym pudełku o wymiarach 360
mm x 190 mm x 170 mm, podzielonym na 4 komory.
Podłużne drewniane klocki - tak jak element klasycznego domina - podzielone są na dwa kwadratowe pola: puste lub z wypukłymi oczkami
w sześciu kolorach, od jednego do sześciu na jednym kwadracie. Każdej
liczbie oczek przyporządkowany jest jeden, stały kolor. Pola zestawione
są w kombinacjach: każde z każdym.
ok. 112zł
Jak się uczyć poprzez grę
Rozpoczęcie gry. W grze biorą udział
dwie, trzy lub cztery osoby. Domino odwraca się oczkami do spodu i
miesza. Następnie losuje się gracza rozpoczynającego - jest nim zwykle
gracz, który wyciągnie klocek o największej sumie oczek. Wylosowane
klocki zwracane są do puli, po czym wszystkie są ponownie mieszane.
Gracze pobierają klocki poczynając od rozpoczynającego, zgodnie z ruchem
wskazówek zegara, po jednym klocku lub od razu w odpowiedniej liczbie,
nie pokazując ich pozostałym graczom. Klocki pozostające na stole to
"talon". Rozpoczynający wykłada dowolny klocek a pozostali, kolejno,
dokładają swoje kamienie według ustalonych zasad.
Domino tradycyjne.
Klocki dokładane są tak, aby stykające się pola miały taką samą liczbę
oczek. Jeśli kolejny gracz nie posiada klocek, który mógłby dołożyć
według podanej zasady, dobiera klocek z pozostałej na stole puli. Według
umowy, jeśli dobrany klocek również nie pasuje do wyłożonych, gracz
dobiera dalsze klocki, aż do wybrania właściwego (lub wyczerpania
talonu), lub ruch wykonuje gracz następny. Wygrywa gracz, który pierwszy
wyłoży wszystkie posiadane klocki lub "zamknie" grę wykładając klocek
jednym polem pasujące do jednego końca utworzonego z wykładanych kamieni
"węża" a drugim - do drugiego końca. Grę można kontynuować przez kilka
partii, sumę punktów na klockach niewyłożonych zapisując na konto gracza
kończącego partię, aż do osiągnięcia przez jednego z graczy ustalonej
liczby punktów.
Matador. Klockiem
dokłada się tak, aby suma oczek na przystawianych do siebie polach
dawała liczę siedem. Ponieważ "puste" mają wartość zero, nie jest
możliwe uzyskanie tej liczby i gra byłaby zakończona. Ten problem
pozwalają rozwiązać "matadory"; są to klocki: [0-0], [1-6], [2-5],
[3-4]. Dostawione do "pustych" pozwalają kontynuować grę (oczywiście z
drugiej strony "matadora" należy też dostawić "puste"). Matadora
dostawia się "w poprzek". Posiadacz matadora może go też wyłożyć w
dowolnym miejscu, tak jak zwykły klocek, (czyli wzdłuż), lub w poprzek;
wtedy po drugiej stronie należy dołożyć klocek z taką samą liczbą oczek.
Muggins. Klockiem
dokłada się jak w zwykłym dominie, ale punktowane są układy, przy
których suma oczek na końcach szeregu jest podzielna przez pięć. Dublety
obowiązkowo układa się w poprzek, zliczając wszystkie punkty na
kamieniu. Zatem jeżeli na jednym końcu jest klocek [4-4] a na drugim
[6-6] to gracz uzyskuje 4+4+6+6=20 20/5=4 punkty. Jeśli pierwszym
wyłożonym klocek jest dublet, otwiera on łańcuch czterostronny (kolejne
kamienie można do niego dostawiać zarówno "wzdłuż" jak i "w poprzek"). W
tej sytuacji punkty sumuje się ze wszystkich otwartych końców. W
niektórych odmianach łańcuch jest czterostronny z założenia i wtedy
klocki można dostawiać "w poprzek" do pierwszego wyłożonego dubletu
(nawet, jeżeli nie jest on pierwszym wyłożonym klockiem). Wariantem jest
domino trójkowe, w którym punktowane są układy o sumie oczek podzielnej
przez trzy. W jednym zagraniu można, zatem uzyskać maksymalnie sześć
punktów ([3-3]+[6-6] lub [6-x]+[6-6]).
Bergen. Kocki
dokłada się jak w zwykłym dominie, ale punktowane są układy, w których
liczba oczek w polach na końcach szeregu jest taka sama. Gracz zdobywa
wówczas dwa punkty. Dublety obowiązkowo układa się w poprzek. Jeśli na
drugim końcu jest pole z liczbą oczek taką samą jak na polach dubletu,
gracz otrzymuje trzy punkty.
Sewastopol. Czterej
gracze otrzymują po siedem klocków. Zaczyna gracz posiadający dublet
szóstek, otwierając łańcuch czterostronny. Pozostałe zasady jak w domino
"zwykłym".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz